Sophie de onweerstaanbare gravin - Georgette Heyer

Sophie is een slimme, lieve en charmante jonge vrouw die niet op haar mondje is gevallen. Ze is stoer, niet bang en komt op voor haar familie. Als haar vader naar het buitenland afreist, gaat Sophie logeren bij haar tante in Londen. Zo kan Sophie ook gelijk geïntroduceerd worden bij de beschikbare jonge heren. Vanaf het moment dat Sophie aankomt, staat het leven van de familie Ombersly op zijn kop. Charles de oudste zoon behartigt de zaken van de familie, hij is verloofd met een enorme zeurpiet die alleen handelt in haar eigen belang. Hubert de jongere broer heeft schulden bij een geldschieter en Cecilia de jongere zus is verliefd op een dichter waar ze niet mee mag trouwen van Charles. Sophie is heel goed in staat om voor zichzelf te zorgen, maar ook voor haar dierbaren. En dit zorgt voor een storm van avontuur en romantiek.

Toen ik de cover voorbij zag komen, waande ik me al op het landgoed van de familie Ombersly. Na het lezen van de flaptekst over intriges ontrafelen, harten veroveren en sociale normen tarten werd ik wel heel nieuwsgierig naar het verhaal.

De schrijfstijl is historisch, maar zeker goed te volgen. Het is levendig, beeldend en met humor geschreven. Als je eenmaal kennis maakt met Sophie leest het verhaal nog vlotter. De opmerkingen die Sophie maakt zijn heel gevat en geweldig neergezet, zeker gedurfd voor een jonge vrouw in haar tijd. De spanning tussen Charles en Sophie is heel goed opgebouwd, wat begint als frustratie en ergernis, word naar mate je verder leest nog veel en veel meer.

Sophie is slimmer dan de meeste jonge vrouwen en dat gebruikt ze om mensen die in nood zijn te helpen. De term vragen om hulp is bij Sophie niet zo bekend. Maar ze staat haar mannetje, misschien nog wel beter dan een man. De chaos en hilarische situaties die dit oplevert is heel vermakelijk. Hoewel het soms lijkt dat Sophie een verwend nest is, blijkt dat ze bijna altijd in het belang van anderen handelt.

Dit verhaal is een mooie historische roman met een sterke, stoere, slimme jonge vrouw als hoofdpersonage. Soms word je helemaal gek van haar, en wil je haar door elkaar schudden, maar als je eenmaal doorhebt waar ze mee bezig is, is dat zo voorbij. Je kan het vergelijken met een historische Dynasty uit de Regency-wereld.

Voor liefhebbers van historische romans met een vleug chaos, hilariteit en humor is dit echt een verhaal die je moet lezen.