Sensation Island - Thysia Huisman

Maak kennis met Puck een jonge onderzoeksjournalist die undercover gaat als regisseur bij het spraakmakende reality-programma Sensation Island. Er doen schandalen en geruchten de ronde, maar de vraag is zijn ze waar? En dan zeggen ze dat dit seizoen nog heftiger belooft te worden.

Nadat de crew een feestavond heeft gehad spoelt er de volgende dag een lichaam aan van een vrouw. Nog voordat ze maar iets gefilmd hebben, krijgen ze al een filmverbod. Maar wat betekend dit, is iemand van de crew instaat om een moord te plegen? Eén ding is zeker, iedereen heeft een geheim. Zowel de kandidaten als de crew. Puck probeert het vertrouwen van de crew te winnen en met haar afluisterapparatuur achter de hand informatie los te krijgen.

Na het zien van de cover en het lezen van de achterflap kreeg ik meteen het idee dat het een soort kruising van Temptation Island en De Villa. Voor mij had het ook een vleugje mysterie.

Je leest het verhaal vanuit de personages Puck en Kat. Door deze afwisseling merk je al snel dat er sprake is van spanning tussen de crew leden. En terwijl de spanning steeds verder oploopt, probeert Puck niet door de mand te vallen als ze haar onderzoek uitvoert. Onbewust raakt ze steeds meer betrokken bij allerlei vreselijke dingen die er achter de schermen gebeuren. Hierdoor vind ze het steeds moeilijker om in haar rol te blijven.

Het verhaal is vlot, levendig en beeldend geschreven. Het leest prettig en soms moet je bepaalde dingen gewoon met een korreltje zout nemen. Onbewust vraag ik me toch af, gaat het er in het echt ook zo aan toe, of is het alleen maar fictie. Ik weet namelijk dat er ook reality programma’s zijn die gewoon een heel script hebben wat tot de letter tot gevolgd moet worden, behalve als er extra sensatie opdoemt.

Een verhaal met geheimen is altijd goed. Het is altijd weer een raadsel welk geheim je ontdekt, van wie en wanneer. Hoewel sommige dingen voorspelbaar zijn, veranderd dat niets aan de sfeer waar het verhaal zich in bevindt. Ik moest in het begin wel een beetje in het verhaal komen, maar zodra de toon gezet was las het vlot door.

Voor liefhebbers van reality programma’s is dit zeker een aanrader om te lezen.