Het verhaal van Robert - Karen van Winkel ⭐⭐⭐⭐⭐

Het verhaal van Robert is de debuutroman van Karen van Winkel.

We maken kennis met Robert een gewone jongen die opgroeit als enig kind met een zieke moeder. Omdat zijn vader de zorg voor zijn moeder heeft, is Robert in zijn jeugd niet bekend met liefde en affectie. Totdat hij voor zijn verjaardag een blauw-gele Ara genaamd Jacques krijgt. Jacques wordt zijn eerste echte liefde. Na het afronden van zijn school helpt Robert bij de verzorging van zijn moeder, die helaas een niet lang daarna overlijdt. Door het verlies van zijn moeder denkt hij dat het te laat voor hem is om nog iets van zijn leven te maken. Hij gaat werken als postbode en het leven gaat door. Hij neemt zijn baan als postbode heel serieus en dat siert hem meer dan hij doorheeft. Na het overlijden van zijn vader, ontmoet hij Lou en Germaine en veranderd zijn leven en een snel tempo. Hierdoor komt Robert helemaal los. Hij bloeit op, blinkt uit in zijn werk, in zijn leven en leert echte liefde kennen en ervan te genieten.

Wauw wat een verhaal. Vanaf het eerste hoofdstuk leer je Robert kennen en ervaar je de gebeurtenissen samen met hem. Het is vlot geschreven, heel beeldend, mooi gedetailleerd en met herkenbare personages. De personages gaan diep en dat is heel mooi en soms confronterend. Je leert ze daardoor heel goed kennen.

Het verhaal van Robert gaat onder andere over familie, vriendschap, verlies, rouw, eenzaamheid en natuurlijk liefde. Ondanks dat Robert vele tegenslagen in zijn leven ervaart blijft hij optimistisch.

Ik vond het een heel mooi geschreven verhaal, op sommige momenten hartverscheurend en emotioneel. Ik heb het gelezen met een lach en een traan. Om nog maar te zwijgen over de verrassende plottwist aan het einde. Een echte tranen trekker. Toen ik het boek uit had moest ik het dan ook even laten bezinken, wauw wat een verhaal. Dit is echt een boek wat je moet lezen, een echte aanrader.