Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag

Voor de buitenwereld lijken ze een gelukkig gezin, die het goed voor elkaar hebben. Brenda van Ameland is afdelingsdirecteur van de Belastingdienst en haar man Ronald is dokter in het ziekenhuis. Door de enorme puinhoop rondom de kinderopvangtoeslag heeft ze al maandenlang geen tijd voor haar gezin. Hoewel ze zich hier schuldig over voelt kan ze er op dit moment niets aan veranderen. En de problemen lijken zich alleen maar op te stapelen. Haar huwelijk met Ronald staat zwaar onder druk en hij verwijt haar bijna alles.

Dan wat lijkt op een normale ochtend, verdwijnt hun dochter Marit. Ze is naar school vertrokken maar daar nooit aangekomen en niemand weet waar ze is. Wie zit hier achter? Kunnen ze hun dochter nog veilig terugvinden?

Vandaag mag ik de blogtour aftrappen en daar heb ik heel veel zin in.

Nadat ik de cover had gezien en bij het Crime Café het gesprek met Marjolein had gehoord, wist ik dat ik dit boek moest lezen.

Het verhaal is onderverdeeld in drie delen. Het begint bij het heden als ze erachter komen dat Marit niet op school is aangekomen. Het tweede deel is een tripje naar het verleden en het derde deel neemt je verder mee in het heden en de zoektocht naar Marit. Hierdoor krijg je de achterliggende informatie waardoor je verschillende verdachte kunt bedenken. Iedereen heeft wel een geheim en kan de verdwijning van Marit op zijn geweten hebben.

Je leest het verhaal vanuit verschillende personages, maar voornamelijk vanuit Brenda en Ronald. De hoofdstukken vanuit de andere personages worden pas duidelijk als je al een stukje verder ben en hierdoor blijf je op het puntje van je stoel zitten door alle geheimen en chaos die er in voorkomt.

De schrijfstijl is vlot, levendig, beeldend en heel reëel neergezet. Door de korte hoofdstukken lees je snel door, want je wilt weten hoe het met Marit afloopt, wie de dader is en uiteindelijk waarom. En dat is door de plottwisten toch weer een ding, ik had genoeg verdachte en toch werd ik weer op een verkeerd spoor gezet. Ik vind het heerlijk als ik het pas bijna aan het einde doorheb wie de daadwerkelijke dader is en waarom.

Het verhaal is origineel en heel realistisch, het had waargebeurd kunnen zijn. Dit is niet een ver van je bed verhaal, maar het kan iedereen overkomen ook als je niet bij de Belastingdienst werkt. Het plot zit goed in elkaar en de puntjes komen allemaal mooi bij elkaar aan het einde van het verhaal.

Echt een aanrader voor thriller fans.