Belofte maakt schuld - Gillian King ⭐⭐⭐⭐⭐

Belofte maakt schuld van Gillian King. Deze heerlijke feelgood roman heb ik samen met ons buddyread leesclubje gelezen en man o man, wat was het weer gezellig en genieten.

Na het lezen van haar vorige boek “Je moest eens weten” had ik er weer een favoriete Nederlandse auteur bij. Ik was dan ook heel erg benieuwd naar “Belofte maakt schuld”. En wauw wat een verhaal, ik heb intens genoten van het verhaal van Hannah, Sem, Jamie en Max.

Hannah is een alleenstaande moeder van de inmiddels 15 jarige Sem. Jamie de vader van Sem heeft Hannah achtergelaten toen ze net zwanger was om voor zijn carrière als rugbyspeler te gaan. Hij heeft nooit meer iets van zich laten horen. Nu gaat Hannah samen met Sem naar Engeland toe om Jamie te ontmoeten. Maar hoe zal Jamie reageren als hij Hannah ziet? Of als hij zijn zoon Sem ziet? Of wil hij niets met ze te maken hebben en loopt hij weer weg?

Vanaf het eerste hoofdstuk is je interesse gewekt en zit er nog maar één ding op, verder lezen want je wil weten wat er is gebeurd en hoe het nu verder gaat. Het verhaal is geschreven met een afwisseling tussen het heden en verleden. Dit zorgt voor een goede opbouw waardoor je steeds meer te weten komt over Hannahs jeugd, hoe zij en Jamie elkaar hebben ontmoet en wat er nu precies in het verleden is gebeurd. En als je denkt dat je het einde kan voorspellen is daar die geweldige plottwist die je niet zag aankomen. Hierdoor kreeg het verhaal voor mij een nog realistischere lading dan het al had.

De schrijfstijl van Gillian vind ik erg prettig, het leest vlot, makkelijk, zeer beeldend, met ongelooflijke plottwisten en natuurlijk romantiek en liefde.

Ook zitten er zware thema’s in het verhaal verwerkt zoals het verlies van je moeder op zeer jonge leeftijd, een tienerzwangerschap, de liefde voor familie in goede en slechte tijden en uiteindelijk het voor jezelf opkomen. Ondanks dat de onderwerpen zwaar zijn, is de balans goed, het verhaal is en blijft een feelgood, al vind ik realgood toch een betere benaming hiervoor.

Dit is echt weer een pareltje van de feelgood five, een echte aanrader voor alle feelgood liefhebbers die graag lezen over de liefde met echte onderwerpen.